De BPW is benaderd door Erik van de Kerkhof. Sinds februari 2012 woont hij via Camelot in een oude zorgpersoneelsflat van de Lichtenberg op de Utrechtseweg 297 in Amersfoort.
Al geruime tijd zijn er lekkages in het pand waar onlangs ook asbest is geconstateerd. Hierdoor is er schimmel ontstaan en zijn allerlei spullen van Erik waaronder laptop, kledij en spullen voor zijn bedrijf en praktijk als kunstenaar kapot gegaan. Sinds half December 2013 logeert Erik daarom bij verschillende vrienden. Camelot heeft na een kleine poging om het platte dak te repareren, verder niks gedaan om zijn huisvestingsituatie te verbeteren, noch om een vervangende woonruimte te verzorgen.
Erik heeft in Okt. 2012 ( vanwege vermoeden van asbest) contact met de technische dienst en eigenaar van van het pand, Woonzorgcentrum Lichtenberg, gezocht. Hetgeen hem kwam te staan op een officiële waarschuwing door Camelot. Immers, in de wereld van antikraak (lees verkapt huurcontract) is het niet toegestaan om contact op te nemen met de eigenaar of de gemeente. Het breken van zo’n wurgclausule kan hem op contractopzegging komen te staan. Met de vraag omtrent asbest is vervolgens niks gedaan, totdat het in Dec. 2013 ontdekt werd. Onlangs is er door NVO bouwkeuringen een onafhankelijke bouwkundig inspectie uitgevoerd waarbij geadviseerd is een grote hoeveelheid asbest in het plafond te vervangen en/of te verwijderen. Daarnaast werd geadviseerd de bitumen dakbedekking te vervangen aangezien deze zeer verouderd is. Ook de gemeente Amersfoort afdeling Buitendienst heeft op 30 december 2013 geconstateerd dat er asbest zit in het pand. De eigenaar zou verplicht worden voor een asbestonderzoek. Deze verplichting werd onlangs echter ontkent en weer teruggetrokken door de gemeente. Daarop is de ombudsman door bewoner ingeschakeld.
Erik heeft ernstig last van van zijn luchtwegen en ervaart ademhalingsproblemen. In zijn woning waarvoor hij 192,50 (incl.) betaald is geen verwarming aanwezig. Zijn dokter heeft hierover gesteld dat zijn klachten zeer waarschijnlijk verband houden met de maanden lange schimmel (door lekkages) in het pand. “De reuk van de schimmel is ondraaglijk, Ik heb totaal geen rust en ik ben mijn huis uitgevlucht” stelt Erik. Huisgenoten stelden dat de woning van Erik eigenlijk helemaal niet meer verhuurd omdat bij bewoners bekend was dat deze kamer ongeschikt was bevonden voor bewoning (eventueel geschikt voor opslag of verhuur). Toch heeft Camelot de woning weer verhuurd aan een nieuwe huurder.
Uit paniek heeft Erik eind december zijn contract opgezegd, aangezien hij dacht ergens anders woonruimte te hebben gevonden, en aangezien hij zich gekwetst en in vertrouwen geschonden voelde door Camelot. Die nieuwe woonruimte bleek echter uiteindelijk toch niet door te gaan. Nu staan zijn spullen nog in de woning en logeert hij al ruim 2 maanden her en der bij vrienden. Erik kan nu voor korte tijd ergens in een tuinhuisje gaan “wonen” tot hij ergens adequate huisvesting kan vinden. Voor zijn spullen is in het tuinhuisje geen plek.
BPW EIST OPLOSSING!
De Bewoner heeft op advies van de BPW contact gezocht met zijn rechtsbijstandsverzekering en advocaat om een schadeprocedure op te starten. De BPW verlangt dat Camelot per direct vervangende huisvesting met een betaalbaar huurcontract en verhuiskosten vergoeding realiseert. Daarnaast dient de bewoner financieel tegemoet te worden gekomen in de gezondheidsschade, de schade aan allerlei spullen en de door nalatigheid van de verhuurder ontstane bedrijfsschade aan Eriks bedrijf. Door bovenstaande gang van zaken heeft hij ruim 2 maanden niet kunnen werken, wel zijn er allerlei extra reiskosten gemaakt o.a. naar logeer adressen.
De BPW stelt “Het kan niet zo zijn dat een bedrijf wel huur ontvangt en ondertussen allerlei huurbeschermingregels en leegstandwetsregels ontduikt, ook mensen monddood probeert te maken. Zelfs voor het spreken met de pers word met boetes gedreigd. Om vervolgens de onveilige situatie op zijn beloop te laten, ook al staan alle signalen op rood. De maatschappij heeft als gezamenlijke verantwoordelijk om voor veilige en betaalbare huisvesting te zorgen. Als nalatig verhuurder zou Camelot daarom in overleg met de huurder snel met een oplossing over de brug moeten komen”.
Camelot is een multinational die groot en rijk is geworden door huurders (en hun rechten) klein te maken. Overal in Europa worden er door dit bedrijf mensen via hun rechteloze woonconcept hun huurdersrechten afgepakt. Steeds meer mensen stellen vragen bij deze situatie en komen in verzet tegen deze praktijken. Nu is het tijd dat er wat teruggegeven gaat worden aan de uitgebuite huurders.
Lees hier het artikel “Nooit meer antikraak” uit het Algemeen Dagblad van 28 februari over de situatie.
Wilt u contact met de BPW en/of bewoner? Gebruik dan het contactformulier.
Bron foto: Bouwkundig rapport NVO bouwkeuringen.